5 łatwych sposobów dzięki, którym poprawisz swoje samopoczucie (i wydajność) w pracy

Mózg jest krótkodystansowcem

Gdy pracujesz Twój umysł spala wiele energii na kontrolowanie swojego zachowania w określony sposób, ukierunkowanie uwagi i pozostanie w stanie skupienia. Jest to tym trudniejsze im mniej zajmujące jest dla Ciebie zadanie, więc tym więcej energii potrzeba na wykonanie żmudnych działań. Mózg jest krótkodystansowcem. Oto 5 wskazówek, dzięki którym poprawisz swoje samopoczucie w pracy. 
 

1. Nie zostawaj po godzinach.

 
Zrobiłeś wszystkie zadania zaplanowane na dzisiaj,a mimo to czujesz się zmuszony, żeby jeszcze posiedzieć? Bo zadania na jutro, bo prezentacja, bo możesz się nie wyrobić do końca tygodnia?
Wracaj do domu. Natychmiast! Tam też jest sporo rzeczy do zrobienia - książka, film, kąpiel, rodzina, ukochana osoba. Wypocznij, wyśpij się, zapomnij o pracy, a kiedy następnego dnia do niej wrócisz sprawy pójdą Ci dużo sprawniej!
Przetestowane na żywym materiale!
 

2. Praca na pomidora 

 
Zamiast dwóch lub trzech przerw dziennie - na kawę, obiad i drugą kawę, rób sobie cykl 25 minut pracy i 5 minut przerwy, co daje pół godziny wydajnej pracy zamiast 4 godzin ślęczenia. Po czterech takich cyklach powinna nastąpić dłuższa (20 - 30-minutowa) przerwa. Technika nazywa się Pomodoro (pomidor) i została opisana przez Francesco Cirillo w latach 80. Opiera się na założeniu, że wyznaczony czas pracy i krótkie przerwy zwiększają bystrość umysłu. 
Osobiście dowiedziałam się o tej metodzie na studiach, i korzystałam z niej ucząc się do egzaminów podczas pierwszego roku. Potwierdzam jej wydajne działanie. Niektóre zajęcia wydawały mi się bardzo nużące, co dopiero mówić o przyswajaniu zagadnienia. Kiedy wiedziałam, że już po 25 minutach nastąpi przerwa, pracowałam pilniej bacznie obserwując zegarek. Wszystkie egzaminy zdane w pierwszym terminie! :)
 

3. Naucz się odmawiać.

 
Koniecznie! Wiem, że maglują to wszyscy trenerzy, mentorzy i doktorzy, ale poważnie! Lista osób, które proszą Cię o pomoc, zapraszają na spotkania czy do współpracy może czasami przytłoczyć i możesz odnieść wrażenie, że Twoje podstawowe obowiązki pozostają daleko w tyle, a Ty dryfujesz w kierunku nieznanych lądów. Dość tego! Przyjmij tę prostą strategię, również testowaną osobiście - zanim odpowiesz - odczekaj. Kiedy się z tym prześpisz, łatwiej Ci będzie realnie podejść do sprawy, a już tym bardziej odmówić. Zaoszczędzisz sobie mnóstwa czasu i energii, którą łatwo stracisz jeśli początkowo się zgodzisz, a potem będziesz szukać wymówek. Pamiętaj - "nie" to pełne zdanie. 
 

4. Produktywność wzrasta w przerwach.

 
Umysł pracuje najlepiej, gdy ma wrzucony luźny bieg. Dlatego z problemem najlepiej jest się przespać, dlatego najlepsze pomysły przychodzą pod prysznicem, dlatego gdy nie wiesz co zrobić dobrze iść na długi spacer i dlatego też najważniejsze dla pracy są przerwy. Przerwy nie są marnowaniem czasu, umysł ma więcej czasu i przestrzeni, żeby połączyć różne elementy  w spójną, błyskotliwą całość. 
Tylko nie przesadzajcie z przerwami. Wiadomo, że każdy umysł potrzebuje ich w różnych dawkach - i znajdźcie ją dla siebie, nie popadajcie jednak prokrastynację. 
 
 

5. Ustaw sobie realne terminy.

 
Wiele badań pokazuje, że ludzie pracują wydajniej, kiedy mają ustalone terminy. Najlepiej żeby były realne, czyli na wyciągnięcie ręki. Jeśli masz roczny projekt - rozbij go na kwartały lub miesiące. Oto prosta sztuczka, którą także często stosuję - ma problem z długodystansowymi terminami. Kiedy wiem, że coś ma być zrobione za pół roku, siadam do tego za 5 miesięcy i 29 dni. Nauczyłam się rozbijać sobie zadania na pomniejsze terminy - najpierw plan działania z wyznaczeniem terminów na realizację składowych elementów. To bardzo prosta zasada, jednak wciąż obserwuję jak wiele osób znajduje ją odkrywczą. Zasada "mniej a częściej" wyjątkowo dobrze się tu sprawdza.
 
Twoja kolej! Podziel się swoimi sposobami na radzenie sobie ze żmudną pracą! 
AgMiecz

Agata Miecznikiewicz

Założycielka Inner Adventure, z wykształcenia religioznawca UJ i grafik designer. Life & Business Coach, zainteresowana tematyką kreatywności, jej działania i wpływu na aktywność i motywację człowieka. Jej największą inspiracją jest praca naukowa profesora Mihaly Csikszentmihalyi.

Dołącz do nas!

Zostaw odpowiedź

Bądź pierwszy!