Letnia depresja

Termometr za oknem wskazuje właśnie 35 stopni, a to zacienione miejsce. Panująca susza i fala gorąca jest przyczyną pożarów, braku wody w kranie i konieczności zminimalizowania zużycia energii elektrycznej – czyli przemysł stoi. Nasze umysły również pracują inaczej w upał. Oto kilka rzeczy, o których być może nie wiedzieliście.

1.    Im goręcej tym niebezpieczniej

Im cieplej tym więcej przemocy – to wnioski badań, których wyniki Craig Anderson opublikował w 2000 roku („Temperature and aggresion”). Zależność agresji od temepratury powietrza była zauważalna już w czasach starożytnych i przewijała się w różnych utworach filozoficznych i literackich. „Bo w tak gorące dni krew nie jest lodem” – jak pisał Szekspir, choć po angielsku brzmi to bardziej dosadnie. Być może Szekspir miał rację? Na przełomie XIX i XX wieku wielu uczonych z Europy i Ameryki zauważyło, że skala przemocy wzrasta w najgorętszych okresach roku, i jest generalnie wyższa w regionach o cieplejszym klimacie. Współczesne badania zdają się potwierdzać te refleksje. Agresywne zachowania takie jak morderstwa, gwałty czy przemoc domowa zdarzają się częściej podczas wyższych temperatur.

2.    Za gorąco, żeby pracować

Wydajnośc w pracy czyli  czytanie ze zrozumieniem, ogólna koncentracja, wykonywanie prostych obliczeń czy długość prowadzonych rozmów telefonicznych, została poddana analizie fińskich naukowców, w tym Olli Seppänena.  Wyniki badań opublikowane w roku 2006 wskazują, że najwyższą wydajność w pracy ludzie utrzymują w temperaturze 22 stopni Celsjusza – 99%. W temperaturze 30C produktywność spada aż o 10 procent.

3.    Letnia depresja

Nancy Molitor z Uniwersytetu Northwestern zwraca uwagę, że podczas fali upałów odczuwamy problemy ze snem, zmagamy się z odwodnieniem oraz z ograniczeniem aktywności życiowej – nie wychodzimy z domu podczas największych temperatur, może to spowodować obniżenie nastroju. Dodatkowow u około 2% ludzi doświadczających upałów, może wystąpić zespół SAD (seasonal affect disorder) – czyli coś w  rodzaju letniej depresji. Z badań wynika, że latem popełnia się wiecej samobójstw.

Jak chronić umysł przed upałem?

To świetny czas by móc wypróbować nasz dystans do siebie i do świata. Na pogodę niewiele można poradzić – nie walczmy z nią na siłę. Bądźmy wyrozumiali dla innych, tak w domu jak i w pracy czy na drodze, pamiętając, że upał jest trudny do zniesienia dla większości ludzi. Skupmy się na tej dziedzinie życia, którą możemy kontrolować.
Pamiętajmy o nawadnianiu organizmu i wsłuchiwania się w jego potrzeby. Jeśli regularnie ćwiczymy, róbmy to wczesnym rankiem lub późnym wieczorem, kiedy jest już chłodniej.

Najważniejsze jednak to uważnie słuchać własnego ciała.

Zostaw odpowiedź

1 Komentarz on "Letnia depresja"


Gość
2 lata 2 miesiące temu

Niczego sobie :)